Wie ben ik?

 

Als tweede zoon binnen een bakkersfamilie ben ik van jongs af aan steeds gepassioneerd geweest door de bakkerstiel.  Mijn interesse in patisserie was zo groot dat ik ondanks tegenkantingen van mijn ouders toch naar de bakkersschool ben getrokken om zo aan de slag te kunnen gaan in de bakkerij van mijn ouders.


Toen mijn vrouw en ik de bakkerij (die ondertussen een beetje was uitgebreid tot een kleine superette) in 1986 overnamen hebben we onze winkel meteen vernieuwd tot een moderne bakkerij patisserie.  Enkel de afdeling charcuterie behouden we.  In deze tijd was dit een nooit geziene keuze maar het winkelconcept Van Opstal – Van Boxel was een feit. 


De blueprint van de bakkerswinkel voor de toekomst was gemaakt en later zou blijken dat dit de basis was voor een succesvolle franchiseformule in de Noorderkempen.


Eind jaren 80 was de toon gezet; de “stiel” kende ik, een succesvol winkelconcept bedenken heb ik bewezen.  Doorheen de jaren heb ik mij dan ook verder ontwikkeld via allerlei marketingopleidingen.  Ik volg alle marketingtendensen op de voet op en kijk steeds wat hiervan bruikbaar is voor onze KMO in Vlaanderen.


Sinds 2007 volgen verschillende franchisevestigingen zich dan ook in een snel tempo op. Vooruitkijkend op de evolutie van de bakkerstiel, begreep ik als geen ander dat we een meer structureel en professioneel productieproces moesten ontwikkelen. 

Zo is er in 2015 een nieuwe samenwerking ontstaan met Patrick Biscop van Bakkerij De Keersmaeker en creëerden we een centrale productieplaats van waaruit al onze filialen kunnen beleverd worden.


Als kers op de taart heb ik mijn franchiseketen overgedragen aan Serge Lamoral, nationaal starter van het jaar 2019. (Unizo)


Deze kennis en ervaringen wil ik nu delen met andere KMO’s en starters.  Als geen ander ken ik de momenten van glorie, euforie en de dromen maar ken ik ook zeer zeker de valkuilen, ontgoochelingen en tegenslagen.  Als pragmatische sparringpartner ben ik een klankbord en een onderdeel van je denktank om door te gaan, en om van iedere drempel een springplank te maken naar je volgend succes.


Daarom Van Opstal Consulting